Monday, October 18, 2010

Jom Mengaji!!!!!!

Bismillahirahmanirrahim, 
Alhamdulillah, nilaian K hari ni terjaga, cuba nilai M ari ni mungkin turun ckit sebab tadi aku bantai gulai perut lembu. Terlepas rindu hari ni setelah bertemu guruku al-fadhil Tuan Guru Syeikh Abd Raouf. Lebih kurang 10 bulan lepas aku ada memohon agar guruku mendoakan kesihatan ayahku yang diserang kanser. alhamdulillah berkat doa orang soleh, ayah aku menunjukkan complete respond terhadap rawatannya. Tapi tadi al-fadil tuan guru menceritakan yang ayahnya pula diserang kanser. Moga allah menyembuhkan penyakit ayah guruku yang disayangi.


Menceritakan nilai K tidak akan ada kesan jika ibadat yang dilakukan tanpa ilmu. Solat yang tanpa ilmu boleh terbatal, menyebabkan ibadat tak diterima allah, then solat itu takkan mencegah kita dari terus lalai dan bermungkar, maka rosaklah nilai K kita.
sesuai dengan firman allah dalam surah al-ankabut:
"Sesungguhnya solat itu mencegah fahsya' dan mungkar"
dan hadis junjungan besar kita riwayat muslim yang menceritakan allah menghapuskan kesalahan bagi orang yang solat 5 waktu. 


Tetapi solat yang dimaksudkan disini adalah solat yang berilmu, dihadirkan hati dalam solat, terjaga segala rukun tidak mengabaikan yang sunat. Dengan solat yang baik sudah pasti akan mendidik jiwa kita untuk tidak lalai dalam mengingati allah.


Jika solat kita, masih menyebabkan kita terlampau sibuk dengan dunia dengan hanya memikirkan 'bila boleh aku pakai civic' atau 'polo lagi mahal pada jazz', atau mungkin mengenali 'justin bieber lebih dari rasullullah' maka SEMAKLAH SOLAT KITA.


Akhir kata "Wahai diriku jagalah nilai K dengan tidak mengabaikan segala parameternya (antaranya ilmu) dan berusahalah sehabis mungkin menuntutnya".....walahhualam..

2 comments: