Sunday, October 17, 2010

Frekuensi

Bismillahirrahmanirrahim,
Pagi2 bila kita bawak kereta nak pegi kerja kita selalunya akan bukak radio. kdang2 dengaq Era kadang2 dengaq Sinar. kalau baru balik kem motivasi mungkin jugak dengaq IKIM. Apa yang membezakan radio2 ni adalah kandungan penyampaian yang ada dalam siarannya. Satu lagi adalah Frekuensinya. kita selalu dengaq linda onn kata "Frekuensi Suria di lebah kelang ialah 96.1Mhz" (kalo aku tak silap la). Apa sebenaqnya 96.1Mhz ini? Inilah yang dinamakan frekuensi yang membolehkan kita menikmati siaran radio tersebut.


M=Mega yakni 10 kuasa 6
Hz = Adalah Unit bagi frekuensi, lebih kurang penjodoh bilangan bagi frekuensi la. macam sebiji telur. sebiji tu kan penjodoh bilangan. 
so sebenaqnya frekuensi dia adalah 96100000Hz. Yang menunjukkan satu putaran lengkap frekuensi berlaku hanya dalam 0.000000010406 saat. 


Setiap benda mempunyai frekuensi sendiri yang dipanggil frekuensi jati (natural frequency). Sebagai contoh, Turbine (turbin) janakuasa elektrik mempunyai 3 frekuensi jati. Putaran turbin perlu dielakkan dari berputar pada frekuensi ini bagi mengelakan getaran yang besar.


Tak faham. senang cakap. kalo kita tgk org yang menyanyi sprano boleh pecahkan gelas dengan suara die.  sebab apa jadi macam tu?? sebab frekuensi suara die sama dengan frekuensi jati gelas tu...


Macam mana nak kira frekuensi jati ni,
Frekuensi Jati = 
f_n = \frac{1}{2\pi} \sqrt{\frac{k}{m}} \,


k = stiffness (keakuan)
m = Mass (berat)


So apakah frekuensi kita. frekuensi terbaik manusia mengikut Bruce Taino dari Taino Technology adalah sekitar 62 - 68Hz. Dan manusia akan mula merasa sakit bila frekuensi jatuh dibawah 58Hz. Tuan2 perkataan al-insan dalam al-quran diulang 58 kali (mungkin ada kaitan mungkin tidak) wallahualam.   


Orang yang menghidap kanser akan berada pada paras frekuensi sekitar 42 Hz.


Jadi apa yang mempengaruhi frekuensi ini.


1. K = Stiffness atau keakuan


bagi manusia nilai keakuan boleh diubah dengan kekuatan rohani, dengan ibadah yang sah, seperti zikir, solat dsbnya. dengan nilai keakuan yang tinggi nilai frekuensi jati kita akan tinggi jugak.(rujuk rumus diatas). Dengan melakukan maksiat frekuensi diri kita akan terjejas. Para wali allah dan org yang soleh sudah pasti mempunyai nilai keakuan yang tinggi. 


2. M = Mass atau Berat


Berat di sini bukanlah secara terus merujuk kepada berat badan, tetapi lebih kompleks dari itu. dari hadis Rasulullah riwayat dailami "perut manusia tempat segala penyakit" dan jugak ayat 31 surah al-a'raf yang menegah kita makan dan minum berlebihan. Dengan meminum arak sahaja frekuensi akan jatuh ke nilai 52Hz dalam 3 jam!!!!! dengan penurunan m dan menaikan nilai k kita boleh memaksimakan nilai frekuensi jati kita.


Jadi kita boleh menilai dimanakah frekuensi kita sekarang.. aku rasa macam malas nak sambung nanti aku sambung lagi dalam bahagian 2 mungkin mengulas lebih lanjut mengenai masalah frekuensi ini dan apakah frekuensi para jin. akhir sekali wahai diriku, tingkatkanlah frekuensi jati dirimu...wallahualam. 

2 comments:

  1. Syumo.Penerangan santai abis.Kalo ang terer, apa frekuensi jati kayu jati?

    ReplyDelete
  2. Frekuensi kayu jati pun boleh dapat. no problem.

    ReplyDelete