Saturday, October 16, 2010

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Semua orang nak ada blog sendiri, ada yang meniaga, ada yang jiwang, ada yang jadikan blog satu diari dsbnya. oleh sebab tu aku rasa, aku pun nak buat satu blog jugak. Aku rasa mungkin ni satu cara aku nak mengingatkan diri sendiri atau mungkin isteri aku Mama Syahid yang tersayang (kalau dia baca la), tentang tujuan dan maksud hidup ini. 

Aku mulakan post yang pertama ini dengan bismillah. Semua orang tau maksud bismillah, budak taska pun tau. alangkah indah jika segala urusan dimulakan dengan bismillah. Masuk kunci kereta dengan bismillah, start moto bismillah, segala-galanya bismillah.

Kita maklum bahawa seluruh isi al-quran di 'Summary'  kan dalam surah al-fatihah:

1. Segala ayat2 yang merujuk kepada bicara soal ketuhanan dah disummarykan dalam ayat yang kedua dan   ketiga
2. Yang cerita bab akhirat dalam quran summarynya dalam ayat keempat
3. Bab dok cerita ibadat kat ayat Iyyakana'buduwaiyyakanastain
4. Bab nabi2 dan org soleh disummarykan dalam ayat allazinaan'amtaalihim.
5. Cerita orang kapiaq kat ayat yang ujung.

Summary fatihah ni pulak dalam bismillah. summary bismillah pulak kat makna 'ba'(bikana makan - Dengan Aku jadi barang yang telah jadi), ( wabiyakunu mayakunu - Dan dengan aku lagi jadi barang yang akan jadi) wallahualam. 

Hrrrmmmm jadinya secara senangnya dalam bismillah terkandung summary quran itu sendiri. so TAK MAU MULA DENGAN BISMILLAH LAGI. Besaqnya nilai bismillah yang selalu kita terlupa nak baca bila mulakan satu2 pekerjaan.

Kalaulah ikut ilmu2 nombor, bismillah ada 19 huruf. 1+9 jadi 10. kalau ikut dr.norhisyam, 10 ni no ketuhanan, boleh la continue baca dalam tulisan die tentang rahsia nombor ni. wallahualam.

Aku rasa cukup dulu nasihat untuk diri aku ni. Wahai diri sendiri sila ingat mulakan sesuatu dengan bismillah.

No comments:

Post a Comment