Monday, October 25, 2010

Analogi Sebuah Kehidupan: Wahai diriku sibukanlah dirimu dengan urusan akhirat

Bismillahirahmanirrahim,
Antara hobi aku sekarang adalah bungkus nasi dari kafe dan makan di pantry. Seronok sungguh makan kat pantry sejak akhir2 ni, sebab masa tu la kakak tea lady layan gosip. aku pun tolong dengaq saja la. tapi yang buat aku mula seronok bila cerita depa buat aku terpikiaq. antaranya rungutan mereka mengenai harga barang yang mahai, laki masing2 yang tak gheti nak tolong buat keje ghumah sbgainya. yang paling menarik gosip jumaat lepas. Kisah opis aku antaq staff pegi kursus kesedaran diri.

antara pengisian kursus ini adalah sesi dimana peserta diminta membentangkan makna surah al- fatihah (ini menurut kakak pantry la. aku tak pi lagi kursus ni). Menurut kakak pantry tu lagi yang merupakan assistant pantry manager, hampir semua staff opis aku ni gagal jawap soalan pembentangan ni, dan katanya ada jugak la bos2 yang tak boleh jawap jugk.

Bukanlah tujuan aku nak malukan sapa2, tapi benda ni buat aku terpikiaq, berapa ramai lagi org muda dan tua diluar sana yang tak faham apa yang dilafazkan dalam solat mereka. seperti biasa aku nasihatkan diri aku untuk sentiasa mengejar ilmu....

1. Hampir setiap hari kita dok check balance duit kita dalam CIMB click atau Maybank2u, TAPI, berapa lama sekali kita dok check (muhasabah) diri kita

2. Celik saja mata setiap hari kita dok teringat hal dunia yang tak berapa lama kita hidup, TAPI berapa lama sekali kita ingat negeri akhirat yang kekal abadi.

3. Kita sanggup dok mengadap tunggu harga emas naik, tunggu nak jual, TAPI kita tak boleh nak tunggu waktu solat masuk dan solat berjemaah di awal waktu.

4. Kita kalut dok sembang pasai kereta apa yang terbaru dah terhebat TAPI lupa, kenderaan yang terakhir kita keranda (enjin pun tarak)

5. Kita dok kalut sembang harga rumah ratus2 ribu kat sana sini, dok kalut nak bubuh kabinet dapoq, TAPI kita tak pernah nak sembang bab nak bagi selesa rumah kita yang terakhir, KUBOQ

pelik sungguh kita ni. Aku harap Wahai diriku ingatlah sokmo yang ang pernah taip post ni, dan ingatlah sibukkanlah diri ang dengan akhirat....wallahualam..

No comments:

Post a Comment