Saturday, November 6, 2010

RUGINYAA..

Bismillahirrahmanirrahim,
Baru pulang daripada program tafaquh di tampin, dauroh kitab 'masalah makmum dan imam'. 90% dari lebih 300 yang hadir berumur 40 tahun keatas. yang muda2 hanyalah budak2 pondok dan mungkin ust2 dan usth dari pejabat agama daerah, itupun lepas tengah hari 40% lesap.

Bila dok perati tgk, orang yang berumur susah ckit nak kunyah benda2 macam ni atas berapa sebab:

1. Tak mampu duduk lama. sakit lutut kaki kebas dsb
2. Cepat mengantuk dan hilang tumpuan.
3. Mata tak berapa nampak nak baca kitab
4. Susah nak digest perkara2 yang kompleks.

Tapi setidaknya semangat mereka untuk mengaji patut di puji. Kalau tak boleh hadam sgt apa yang dibaca, at least berkat org alim dan berkat majlis ilmu tu ada.

Program sehari memerlukan pesertanya membayar RM0.00. Seduit pun takpayah bawak keluaq. tapi mutiara ilmu yang dikutip tak ternilai.

Susah nak cakap tapi macam mana pun aku setiasa bertekad untuk terus menjadi penuntut yang menyintai ilmu. Kalau boleh nescaya aku nak sangat ajak seluruh orang sekeliling aku ni, kawan2 aku, sedara2 aku, mungkin juga seluruh anak muda islam untuk turut bersama2 menuntut ilmu2 islam yang sangat murah yuran pengajiannya ini.

Syukur kepada allah, dibukakan jalan ilmunya kepadaku. Tanpa ilmu agama mana mungkin kita boleh berjaya mengharungi seksyen dunia ini. Contoh yang mudah seperti dibawah:

Terdapat satu department atau seksyen di sebuah company. katakanlah seksyen tersebut adalah seksyen Turbin atau seksyen Account atau Seksyen Design. Bagaimana bisa kita berjaya menjayakan seksyen ini tanpa pengetahuan yang cukup. Bagaimana kita ingin memeriksa sebuah turbin jika kita tidak arif tentang kerosakan yang mungkin berlaku kepada sebuah turbin.

Atau mana mungkin kita bisa menguruskan akaun dengan baik jika kita gagal membalancekan akaun company setiap bulan. Kesan tanpa kearifan bakal membawa keburukan yang dasyat.

Begitu juga dengan dengan hidup kita. Solat sebagai satu seksyen ibadah yang akan pertama2 sekali disoal diakhirat kelak. mana mungkin solat kita sempurna tanpa ilmu dan pengetahuan yang mendalam dan lurus....

wallahualam..

No comments:

Post a Comment