Friday, December 24, 2010

UJIAN

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM,


Lama sungguh tak jenguk blog ni. bersawang2 dah rasanya. Result PMR baru keluar, ramai yang dah melepasi ujian ini dengan cemerlang. Kalau tanpa ujian sebegini mana mungkin kita mengetahui sapa yang sebenar2 menghadam pengetahuan yang dipelajari dan siapa yang tidak.


Banyak orang, meredhokan diri sebagai seorang muslim, bererti meletakkan allah sebagai tuhan, islam sebagai agama dan rasulullah sebagai rasul. Tetapi apakah kita telah 'teruji' dan melepasi ujian ini dengan baik.


meletakkan allah sebagai tuhan bereti kita redo setiap ujian yang didatangkan kepada kita. sebelum redo kena la sedar bahawa itu satu bentuk ujian."Allah swt tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya". 


Kita hanya akan menyedari ujian allah ini dan bertindak dengan baik (redo) apabila kita mengikut skrip yang sudah disediakan dalam agama allah. jika kita mengikuti skrip ciptaan dunia nescaya kita akan jauh dari redo. 


Banyak rahsia yang lahir daripada rahsia redho ini. Orang yang redho dengan penyakit nescaya akan beroleh rahsia sabar. 


Kita redo islam sebagai agama dan rasulullah sebagai rasul. tetapi kita jauh dari rasullullah. pakaian kita tidak langsung melambangkan keredoaan kita itu, apatah lagi akhlak kita. "Ulama' adalah pewaris nabi", dengan hampir para ulama' nescaya hampirlah kita pada rasulullah. semakin jauh kita dengan ulama' nescaya hanyutlah kita.


Menghampiri ulama' sudah tentulah dengan jalan ilmu, dengan adanya ilmu mengajar kita erti redho....


Oleh itu perlulah kita check balik dalam kehidupan kita, berapa orang ulama yang kita jumpa untuk mencedok ilmu dalam masa seminggu terakhir ini, atau mungkin sebulan terakhir ini, atau setahun ini. jika tidak ada kita perlu adakannya supaya kita tak jauh dari saidina rasulullah...


walahhualam.

No comments:

Post a Comment